Klintefjordens Skafferi 

– vinnare av ÄT! Halland 2022

Grattis Klintefjordens Skafferi, vinnare av ÄT Halland!

Klintefjords Skafferi blev årets vinnare i ÄT! Halland 2022. Med motiveringen ”Med fantastiskt balanserade smaker löser ni ett branschproblem, tar hållbarhetsfrågan på allvar och är en producent för vår framtid” blev det två lyckliga honungsälskare som vann.

”Det här känns helt fantastiskt! Det verkligen ingenting vi förväntade oss och det öppnar upp för otroliga möjligheter”, berättar Linda Klintefjord med ett stort leende. Med sig till tävlingen hade hon dottern Evelina, som var lika glad hon och fast besluten om att ta över den här produkten så fort hon blev 16 år och får lov att starta företag.

Från restprodukt till huvudråvara

Klintefjords honung vann årets tävling med sitt bidrag, fermenterad honung.

”Med vårt bidrag, fermenterad honung, har vi med hjälp av några få lokala råvaror och en kontrollerad fermenteringsprocess omvandlat en svinnprodukt till ett tillbehör för både mat och dessert. Full av mjölksyrabakterier, antioxidanter och vitaminer, fortsätter Linda Klintefjord

”I och med den här vinsten kommer vi att kunna växla upp både vårt företag och vår produkt men också kunna hjälpa andra biodlare att ta hand om sitt svinn och öka sin lönsamhet, avslutar Linda Klintefjord.

Lisa Lemke moderator på ÄT! Halland

ÄT Halland är innovationstävlingen för dig som älskar mat, kärnan i tävlingen är nyskapande lokal mat som är god och bra för oss som människor men samtidigt riktigt bra för miljön.  Tävlingsdagen kommer att ledas av Hallands food-queen Lisa Lemke.

Lisa, du är vår moderator på ÄT! Halland, berätta varför är du som klippt och skuren för den här rollen?

Det ska bli så roligt, jag är så peppad på att få göra detta! Jag hade ju den stora äran att få leda ÄT Stockholm förra året, och ska göra det i år igen. Och när jag var där uppe så kände jag bara, varför gör vi inte det här i Halland. Så då pratade jag med er på Matgillet, och nu händer det!

Vem kan söka till ÄT! Halland?

Vem som helst kan söka!! Så länge du har en bra innovativ idé kring bra lokal mat. Du behöver inte ha en färdig produkt, eller se en färdig linje för hur den ska komma ut på marknaden. Men du behöver ha en riktigt bra idé, som du sen om det är du som vinner, får hjälp att göra verklighet av.

Vad saknar du i Halland, vilken innovation vill du se ska komma fram på ÄT!?

Jag hoppas verkligen på att vi kommer att få se tävlingsbidrag inom baljväxter, mycket spännande. Och tången! Allt det där från havet som vi ännu inte är så duktiga på att ta hand om. Vi som har havet som granne här i Halland, vi måste bli bättre på att ta tillvara på tången.

ÄT! HALLAND 2022

ÄT! Halland 2022 blev en succé med fem spännande produkter som såg dagens ljus, inspirerande föreläsningar och en hängiven publiken. Se bilder från dagen på Hallands Matgilles Instagram och sparade höjdpunkter. 

Marknadsjuryn 

Sara Maxence – ordförande

Sara Maxence är innovation manager på ICA Sverige. 

”Jag ser väldigt mycket framemot att se vad som händer i Halland, vi på ICA är alltid nyfikna på nya spännande innovationer inom maten.”

Som innovation manager på ICA Sverige är Sara Maxences uppdrag att sätta innovationer på kartan och driva utvecklingen mot ett mer hållbart matsystem. 

För Sara kan innovation vara så mycket, dels mat som skapas av hel nya ingredienser och råvaror men även att använda befintliga råvaror på nya sätt och att hitta nya användningsområden för restflöden. 

”På ÄT! Halland vill jag se befintliga råvaror som används på nya sätt. Det är där vi har störst potential att växa i Sverige idag.”

Hållbarhetsjuryn 

Lova Brodin – ordförande

Lova Brodin är CEO på Miljömatematik AB. 

Vad ser du mest framemot under ÄT! Halland? 

Det ska bli superroligt att höra mer om tankarna och historien bakom varje idé, hur de tävlande kom fram till att den här innovationen kan bidra till att lösa hållbarhetsutmaningar. Sen ser jag såklart fram mot att smaka!

Vilken innovation skulle du vilja se? 

Jag skulle vilja se innovationer som tar ett helhetsgrepp på smak, hållbarhet och affärsmodell, alltså innovativa idéer som tar tillvara på resurser och kunskap som finns och som adresserar såväl ekologiska som sociala och ekonomiska utmaningar som matsystemet står inför. Det kan handla om att ta tillvara på restprodukter från flera andra producenter, som kombinerat med nya eller återupptäckta förädlingstekniker kan skapa helt nya smakkombinationer.