Möt våra företag

Cajom Pepparrot

Smakfull utveckling av Cajoms pepparrot

Pepparrot är roten till det – goda! Den välkända växten bidrar starkt till att smaksätta och ge krydda åt kulinariska anrättningar. Cajom AB är namnet på det växande familjeföretaget som i 90 år odlat pepparrot på före detta ”sjöbotten” utanför Fjärås. Hallands Matgilles intentioner har bidragit till att förstärka Cajoms positioner på marknaden där man snart kan bredda utbudet och erbjuda även ekologiskt odlade produkter.

– Samarbetet med Hallands Matgille förpliktigar och har fått oss alla att bli mer strukturerade i våra arbetssätt och framför allt mer miljömedvetna, uppger vd Daniel Boström. Matgillets affärsutvecklare har genom analyser och nya metoder, fått oss att lyfta blicken från det invanda och tänka i nyare banor. Det har bland annat fått effekter i form av minimerad användning av engångsförpackningar och samordning av transporter. De enkla men klimatsmarta förändringarna har fått god respons hos våra kunder. Likaså har vi genom Hallands Matgille fått hjälp med att affärsmässig kompetensutveckling, hittat produkter där vi kan förbättra lönsamheten men också bättre dra nytta av alla medarbetares kompetens och rotera i olika funktioner.

Fjärås i Halland är numera den enda platsen i Sverige där det odlas pepparrot.

– Antalet odlare har minskat dramatiskt, från 350 på 1960-talet, till bara halvdussinet idag, berättar vd Daniel Boström. Trots det faktum har pepparroten fått ett rejält uppsving både i hemmakök och på finare restauranger. Vi har flertalet råvaror i vårt sortiment och levererar både färska och förädlade produkter till fem olika branscher. Förutom pepparrot är vi störst i landet även på förädlad ingefära.

– Allt fler inser också hälsoeffekten av pepparrot, inte minst ingefäran, vilket innebär en ökad efterfrågan, tillägger han. Cajom drivs som ett familjeföretag i fjärde generationen, efter grundaren John Carlsson, följd av sonen Harry och därefter Ove med sin hustru Marie. ”Pepparrot-Carlsson” är ett begrepp som funnits i snart ett sekel. Idag är det bröderna John och Jesper Carlsson som driver företaget ihop med äldre brodern Daniel Boström och hans fru Lisa. Cajom Pepparrot AB har sju anställda och en stigande omsättning.

– Det kändes naturligt för oss bröder att ta över. Vi har vuxit upp med jordbruket och naturen precis utanför ytterdörren. För oss känns arbetet med odlingen, förädlingen och affärsverksamheten som en livsstil. Personligen har jag helt sadlat om, bytt yrkesinriktning och satsar helhjärtat på det här. 2015 gjordes ett ”omtag” av företaget. Utmaningarna är många, utvecklingen intressant och potentialerna stora.

– Ekologiska produkter har länge stått på agendan och genom stödet från Hallands Matgille är vi nu nära en Eko-certifiering. Ekologiskt odlad pepparrot och ingefära stärker vårt varumärke och breddar vårt sortiment. Det tror vi ska ge ännu bättre genomslagskraft.

– Vi har även minskat matsvinnet genom att förädla och använda hela pepparroten, inte bara den finaste delen som säljs som färsk pepparrot, understryker Daniel Boström.

Danlarn

Bakar vårt dagliga bröd

Att baka eget bröd är inte längre en syssla förknippad med hemmafruar och Ernst Kirchsteiger. Surdegsbröd är en trend som får allt fler att själv baka sitt dagliga bröd. Daniel Larsson från Falkenberg har etablerat en egen studio för bakning med ett exklusivt sortiment av brödprodukter. Danlarn heter varumärket som har uppåt 84 000 följare på Instagram. Inspiration och hjälp med affärsmässig utveckling från Hallands Matgille har fått honom att nu inleda en heltidssatsning på bageriet som även erbjuder kunskapsförmedling genom workshops. Daniel Larsson har ingen formell utbildning som bagare. Lidelsen för surdegsbröd är desto större. 34-åringen använder inte heller recept från böcker för att bestämma mängden ingredienser som används i en deg.

– Drivkraften i verksamheten är skapandet av naturligt, nyttigt och vackert bröd i kombination med möjligheten att påverka andra människors beslut i val av hållbart bröd. Även i den strävan har Hallands Matgille har fungerat som stöd när det gäller att bolla idéer och inte minst hjälp med att skapa kontakter för att utveckla rörelsen. Han gillar att skapa med händerna, anser att brödbakning är ett hantverk och njuter av att väcka andras intresse för bakning. Stor del av mikrobageriets fokus ligger på hållbarhet och att bröd är gott och användbart även dag 3 och 4 och resten av veckan, i till exempel rostat eller grillat skick.

– Jag satsar både på hållbar och utbildande brödtillverkning, förklarar han. Jag bakar (och säljer) bara på beställning, vilket innebär att inget bröd går till spillo, och genom kurser delger jag andra mina kunskaper och förklarar fördelarna med att anpassa bakningen efter råvarorna och inte tvärtom. Jag använder råvaror från halländska bönder och mjölnare och färskmalet fullkornsmjöl. Det tillför brödet mer arom och näring. Variationen är stor. Jag bakar aldrig samma slags bröd två veckor i följd, undantaget kardemummabullarna som är särskilt populära.
Efter en tid av föräldraledighet satsar han fullt ut på Danlarn, hembageriet som även serverar konsultuppdrag och utbildningspaket. Hallands Matgille har bidragit till företagets affärsutveckling:

– Rådgivningen och stödet från Matgillet inspirerar och förstärker visionerna och ambitionerna om att växa till en lagom och försörjningsmässig nivå, säger Daniel. Det handlar mycket om att få ut sitt budskap och jag har fått bra hjälp med inte minst uppdatering av den grafiska profilen, som typsnitt och annat material, som kan användas fysiskt och för att avspegla mina produkter på nätet. Eftersom jag satsar på sociala medier är bilderna viktiga och där har vi haft god respons. Även när det gäller förtydliganden av hållbarhetsaspekten har Hallands Matgille varit bollplank och en uppskattad samarbetspartner.

Danlarns egen tillverkningen består av dels matbröd, dels bullar med olika smaker och sammansättningar. Marknadsföringen sker i huvudsak via Instagram och Facebook.

– Mitt bröd ska kännetecknas av exklusivitet och ligger i segmentet premium, säger Daniel Larsson. Matbrödet består till största delen av fullkorn och kan varieras i oändlighet. För mig ska ett bröd även vara en upplevelse för ögat, ett vackert bröd ökar aptiten. Alla har en relation till bröd. Min drivkraft är att alla konsumenter ska inse vilket bröd som är bäst, nyttigast och godast.

 
danlarn_tips_low
1050754_low

FoFill

Näringsrika maträtter – kommer väl till pass

Nyttiga matlådor med färdiga rätter – känns helt rätt! Bakom det rationella och hälsosamma matkonceptet står Victor Reljanovic och Robin Olofsson från Halmstad. Genom företaget FoFill AB och starkt stöd av Hallands Matgille lanserar duon näringsrika maträtter som mestadels består av halländska råvaror. Målet är att nå en rikstäckande och på sikt även europeisk marknad.

– Utan kompetent rådgivning och ekonomiskt stöd från Hallands Matgille hade vi aldrig kommit så här långt på så kort tid, säger Victor och Robin, som startade företaget för ett drygt år sedan. FoFill är ett nytt och fräscht varumärke som fyller ett tidigare tomrum på livsmedelsmarknaden av färdiglagade och näringsrika maträtter.

– Vi har skapat den optimala matlådan till dem som tränar mycket och kräver nyttig kost men inte vill lägga för mycket tid på att stå vid spisen och själv laga mat. Eftersom intresset för träning och hälsa är större än någon tyckte vi att våra smidiga matlådor kommer väl till pass. Med stöd av professionella kockar har man skapat recept till tre maträtter (Fill-up, Diet och Vegan med produktion i Falkenberg) som säljs vid ett antal dagligvarubutiker och gym längs västkusten, från Göteborg till Malmö. Hållbarheten är två veckor (kyld förvaring).

– Ambitionen är att marknadsföra maträtterna på nätet och även få ett internationellt genomslag, säger Victor Reljanovic. Som det är nu säljs våra matlådor på ett antal ICA-butiker, Tempo och Tillskottsbolaget liksom gym och träningsanläggningar som Nordic Wellness och Gladius. Ett nära samarbete med Hallands Matgille och dess affärsutvecklare har möjliggjort FoFills satsning och snabba utveckling.

– Hallands Matgille har hjälpt oss supermycket och stöttat oss i sammanhang där vi själva varit noviser, uppger han. Det handlar om allt från produktion och hållbarhetsaspekter till verksamhetsstyrning och kommunikation. Representanterna från Hallands Matgille har varit och är fantastiska ”bollplank” som stöttar oss på alla sätt och vis.
Bland de senaste resultaten av det fruktbara samarbetet kan nämnas framtagandet och utveckling av etiketter och design av kyltransportbil som kan levereras maträtterna till försäljningsställena.

– Första gången vi kom i kontakt med Hallands Matgille var i samband med en frukostpresentation. Det blev vår lycka och bidrog till den kraft vi behövde för att på allvar sätta våra företagsplaner i verket, konstaterar Victor Reljanovic och Robin Olofsson på FoFill som inryms i företagsinkubatorn HighFive, kopplad till Högskolan i Halmstad. Läs mer om FoFill på
www.fofill.se
Foto: Pamela Hanné
Foto: Pamela Hanné

hygge

hygge – målmedvetet internationellt koncept

Halland och Danmark på franskt vis. Så kan man enklast beskriva den ur halländskt perspektiv unika menyn som serveras på hygge i Tylösand. Som namnet antyder prioriteras, förutom enklare rätter i form av härliga crêpes och galetter, gästernas mysfaktor och sociala samvaro vid matborden. Satsningen fortsätter inför kommande sommar då hygges entusiastiska ägare tänker förlänga säsongen genom utbyggnad och inglasad terrass. Halland frigjordes från Danmark och blev svenskt i mitten av 1600-talet. Betydligt senare, närmare bestämt i år, 2019, öppnade hygge i Tylösand utanför Halmstad.

– Utan stödet från Hallands Matgille hade det inte varit möjligt, säger Lisette Bergman och Christian Johnsson, ägarparet till det öppenhjärtiga creperiet, som fick en smakstart i somras.

– Premiärsäsongen överträffade alla förväntningar. Vi hade jättemånga nöjda gäster som uppskattade vårt ”trivselpaket” med enklare maträtter och drycker av lokala råvaror och producenter. En stor del av succén måste tillskrivas Hallands Matgille som verkligen ställt upp till 100 procent och stöttat oss under resans gång. Tack vare Matgillets engagemang och coachning lyckads vi genomföra våra intentioner och förverkliga drömmarna om att blir ett utflyktsmål och skapa ett ställe med plats för riktigt ”hygge”, säger Lisette.

Hygge är danska och betyder; trivsamt, enkelt och socialt umgänge.

– Min mamma är från Danmark så jag vet vad hygge innebär, poängterar Lisette.
Hennes och sambons gemensamma intresse för matlagning banade väg för det unika konceptet med influenser från både det danska och halländska köket, som till exempel lax och grönkålspesto respektive fläskstek, rostbiff och kokt rödkål. Rätterna serveras som crêpes eller galetter, enligt franskt vis.
Samarbetet med Hallands Matgille och High Five har gett många positiva effekter i form av rådgivning, kompetensutveckling och långsiktighet.

– Hållbarhet är en grundpelare i vår verksamhet. Det gäller att arbeta på rätt sätt och utnyttja råvaror på bästa sätt utan onödigt matsvinn. Vi fick särskilt god kontakt med kocken och köksspecialisten Victor Lilja, som anlitas som konsult av Hallands Matgille. Han coachade och inspirerade oss i matlagningens ädla konst och medverkade till att utveckla våra menyer. Vi har fått hjälp med att sålla bland alla våra tusentals idéer. Vid tillsättandet av personal arrangerade vi ett rekryteringsevent med positivt resultat i form av arbetstillfälle åt 16 säsongsanställda.
 
Fortfarande återstår många idéer och aktiviteter att förverkliga för ägarduon bakom hygge.

– Ambitionen är att inför kommande säsong har byggt ut restaurangköket och andra utrymmen liksom att förse själva restaurangen med väggar, vilket gör verksamheten mindre väderleksberoende. Det ska fortfarande vara högt i tak och en låg tröskel in till hygge dit man kan komma som man är, direkt från stranden eller bara droppa in och njuta av god mat och dryck, förklarar Lisette med målsättning att så småningom kunna arbeta heltid med hygge.
I planen finns också att verksamheten ska expandera och att hygge ska finnas också utanför länets gränser.
 

Tjolöholms slott

Tjolöholms satsning minskar matsvinnet

I en verksamhet med mer än 100-åriga anor är hållbarhet både ett signum och en nödvändighet. Tjolöholms slott har en sekellång historik, drivs med ”arts and craft” i moderna tappning och så liten klimatpåverkan som möjligt. I samverkan med Hallands Matgille har klimatsmarta satsningar fått stora effekter när det gäller tillagning och konsumtion av maträtter i allmänhet och anrättningarna på julborden i synnerhet.

– Vi har lagt stor kraft på upplysning och att informera såväl ätande gäster som den egna personalen hur viktigt det är med hållbarhet, att kunna erbjuda klimatsmarta alternativ och att hushålla med våra tillgångar, säger Maria Förssell Six, slotthusfru på Tjolöholm. Slottet av Tudorstil ligger invid havet i Kungsbacka kommun. Verksamheten drivs av en stiftelse. Under hela året är det öppet i restauranger och kaféer, som Storstugan och slottsköket. Mat lagas från grunden på närproducerade råvaror, ibland även ur egen skörd från slottets köksträdgård. Bröllop, fester och konferenser är vanligt förekommande, liksom publika öppethållanden.

– Våra julbord är särskilt populära och här har vi med ovärderligt stöd av Hallands Matgille genomfört ett omfattande hållbarhetsarbete och identifierat strategiska områden för positiva klimatavtryck, berättar Maria Förssell Six.

– Supporten från Matgillets representanter har varit enastående. Utan deras rådgivning och delgivning av kunskap inom klimat- och hållbarhetsfrågor, hade vi inte nått så långt i våra ambitioner eller kommunikation om klimatvänliga alternativ på faten. Det har även bidragit till mindre matsvinn, säger hon.
Inget klassiskt julbord utan köttbullar eller sill. Som exempel kan nämnas att Tjolöholms slott till kommande säsong kommer att erbjuda mer klimatsmarta valmöjligheter, som vegetariska köttbullar bredvid vanliga köttbullar av fläskkött eller inlagd svamp eller aubergine som alternativ till sillsorterna.

– Vi satsar även på mer rotfrukter, kål och baljväxter, som kommer från närliggande producenter, tillägger Maria.
Mat som slängs är ett gissel, inte minst när det handlar om buffé. Tjolöholms slott ligger i framkant när det gäller nytänkande:


– Vi väljer att ha mindre mat på uppläggningsfaten och fylla på desto oftare. Vi har ett koncept med ”julbordsnissar” som sköter den detaljen och även informerar om vad som finns på faten. Samtidigt informerar och vädjar vi till våra gäster att hellre ta flera gånger än att lägga upp för mycket på tallrikarna och behöva slänga mat. Förra säsongen vägde vi all mat som erbjöds på julborden och hade ett svinn på 450 kg, nästan ett halvt ton, eller 17 procent av all mat som serverades. Det känns fel och är något som vi arbetar med att anpassa till en mer rimlig nivå. Min uppfattning är att gästernas medvetenhet ökar och att man inte plockar åt sig mer än man orkar äta upp.

Hållbarhetsarbetet har gett mersmak. I takt med det har medvetenheten ökat även bland personalen på Tjolöholm. Till exempel kan vissa matrester komposteras och användas till andra ändamål på anläggningen.

– I samband med arbetsplatsträffar har vi information om miljö- och klimatfrågor och hur man kan påverka klimatet i det privata livet, genom att hushålla med resurser och kanske ta cykeln till jobbet, säger Maria Förssell Six på Tjolöholms slott.
 
•• Not. Med ”arts and craft” menas en konstinriktning som uppstod i Storbritannien på 1800-talet och hade stort inflytande på hantverk, arkitektur, trädgårdskonst/inredning och matlagning, där mycket av arbetet skedde för hand.