DANLARN
BAKAR VÅRT DAGLIGA BRÖD
Att baka eget bröd är inte längre en syssla förknippad med hemmafruar och Ernst Kirchsteiger. Surdegsbröd är en trend som får allt fler att själv baka sitt dagliga bröd. Daniel Larsson från Falkenberg har etablerat en egen studio för bakning med ett exklusivt sortiment av brödprodukter. Danlarn heter varumärket som har uppåt 84 000 följare på Instagram. Inspiration och hjälp med affärsmässig utveckling från Hallands Matgille har fått honom att nu inleda en heltidssatsning på bageriet som även erbjuder kunskapsförmedling genom workshops. Daniel Larsson har ingen formell utbildning som bagare. Lidelsen för surdegsbröd är desto större. 34-åringen använder inte heller recept från böcker för att bestämma mängden ingredienser som används i en deg.
– Drivkraften i verksamheten är skapandet av naturligt, nyttigt och vackert bröd i kombination med möjligheten att påverka andra människors beslut i val av hållbart bröd. Även i den strävan har Hallands Matgille har fungerat som stöd när det gäller att bolla idéer och inte minst hjälp med att skapa kontakter för att utveckla rörelsen. Han gillar att skapa med händerna, anser att brödbakning är ett hantverk och njuter av att väcka andras intresse för bakning. Stor del av mikrobageriets fokus ligger på hållbarhet och att bröd är gott och användbart även dag 3 och 4 och resten av veckan, i till exempel rostat eller grillat skick.
– Jag satsar både på hållbar och utbildande brödtillverkning, förklarar han. Jag bakar (och säljer) bara på beställning, vilket innebär att inget bröd går till spillo, och genom kurser delger jag andra mina kunskaper och förklarar fördelarna med att anpassa bakningen efter råvarorna och inte tvärtom. Jag använder råvaror från halländska bönder och mjölnare och färskmalet fullkornsmjöl. Det tillför brödet mer arom och näring. Variationen är stor. Jag bakar aldrig samma slags bröd två veckor i följd, undantaget kardemummabullarna som är särskilt populära.
Efter en tid av föräldraledighet satsar han fullt ut på Danlarn, hembageriet som även serverar konsultuppdrag och utbildningspaket. Hallands Matgille har bidragit till företagets affärsutveckling:
– Rådgivningen och stödet från Matgillet inspirerar och förstärker visionerna och ambitionerna om att växa till en lagom och försörjningsmässig nivå, säger Daniel. Det handlar mycket om att få ut sitt budskap och jag har fått bra hjälp med inte minst uppdatering av den grafiska profilen, som typsnitt och annat material, som kan användas fysiskt och för att avspegla mina produkter på nätet. Eftersom jag satsar på sociala medier är bilderna viktiga och där har vi haft god respons. Även när det gäller förtydliganden av hållbarhetsaspekten har Hallands Matgille varit bollplank och en uppskattad samarbetspartner.
Danlarns egen tillverkningen består av dels matbröd, dels bullar med olika smaker och sammansättningar. Marknadsföringen sker i huvudsak via Instagram och Facebook.
– Mitt bröd ska kännetecknas av exklusivitet och ligger i segmentet premium, säger Daniel Larsson. Matbrödet består till största delen av fullkorn och kan varieras i oändlighet. För mig ska ett bröd även vara en upplevelse för ögat, ett vackert bröd ökar aptiten. Alla har en relation till bröd. Min drivkraft är att alla konsumenter ska inse vilket bröd som är bäst, nyttigast och godast.